Brev:
Min søn på 10 mdr. vil ikke spise
22. september 2008
Alder:
10 mdr.
Min søn på 10 mdr. vil ikke spise
Hej Helen!
Vi er bosiddende i London og jeg har brugt dine gode raad til andre flittigt siden jeg har opdaget din hjemmeside. Tusinde tak!
Min soen, Sebastian, har altid vaeret en supergod dreng - sov igennem natten da han var ca. 3 mdr og har vaeret meget glad for al slags mad indtil nu. For 2-3 dage siden begyndte han at naegte at spise sine maaltider. Han aabner simpelthen ikke munden og bliver sur/ked hvis jeg proever. Jeg proever at tilbyde ham mos, frugt/mad i stykker, etc. men han vil intet have. Groeden om morgen ryger ned hvis han bliver underholdt lidt med noget legetoej.
Jeg laver selv al hans mad og han er ikke interesseret i glasmad - har proevet et par gange uden held. Siden 7. mdr er han gaaet drastisk ned i MME (sikker pga al skemaden) saa jeg har tilfoejet MME til hans groed, mos, etc. og giver ham lidt yoghurt, ost, etc. for at naa op paa de 600ml (i UK anbefaler de 600ml indtil 12 mdr...).
Sebastian har reflux og faar saaledes medicin 3 gange dagligt. Han har faaet taget en allergitest da hans laege i Singapore (Sebastian er foedt i Singapore men vi har boet i London siden han var 4 1/2 md) mente at han kunne have allergi da der var mulige symptomer. Testen har vist sig at vaere negativ, men Sebastians boernelaege i London vil gerne have at vi tager det med ro og saaledes ikke giver ham ren komaelk foer han bliver 12 mdr.
Grundet mistanken om allergi har Seb vaeret paa Neocate som er en speciel MME for babyer med allergi eller tendens til allergi. Han har de sidste 6 uger vaeret paa alm MME efter laegens raad og det fungerer fint. Inden han mistede sin appetit spiste han nok mad hver dag og var glad for det. Han kan godt foere skeen op il minden hvis jeg fylder den med mad, men kun naar han er i humoer til det. Han har altid faaet lov til at roere lidt ved maden og spiser ofte med fingrene.
Hans madplan ser saaledes ud:
7.00 MME, ca. 100-160ml
08.30 Groed med frugtmos (lavet paa ca. 100ml MME)
10.00-11.30 Morgenlur
11:30 Frokost: groentsagsmos med koed/fisk/kylling, frugtmos med yoghurt, frugt i stykker
14.00-15.30 Eftermiddagslur
15.30 MME, ca. 100-160ml
17.00 Aftensmad: groentsagsmos med koed/fisk/kylling, frugtmos
19.00 MME, ca. 100-160ml
22.30 Evt. MME top-up hvis han ikke har faaet nok i loebet af dagen
Han er ved at faa taender saa jeg ved ikke om det er det som goer at han har mistet appetitten fuldstaendigt? Er det normalt? Han viser ikke rigtigt tegn paa sult overhovedet... Han virker maaske og lidt sur/irriteret af og til. Maaske ogsaa paa grund af tandfrembrud? Han blev vejet for 3 dage siden og der vejede han 10.1kg og er 78cm - saa altsaa helt sund og rask. Han sover stadig i gennem natten - fra 19 til 07 om morgenen.
Har du et godt raad, Helen?
Tusind tak for hjaelpen.
Minna